{{ctrl.notification}}
راهنمای جامع سفر به کشور ترکیه

راهنمای جامع سفر به ترکیه: کشوری با تاریخ غنی و جاذبههای متنوع

ترکیه یکی از جذابترین مقاصد گردشگری جهان است که تاریخ غنی و فرهنگ متنوعی دارد. این کشور محل تمدنهای متعددی از جمله یونانی، رومی، بیزانس و عثمانی بوده است که در بسیاری از جاذبههای گردشگری آن منعکس شده است. در این راهنما، به معرفی برخی از مشهورترین مکانهای تاریخی و نکات مهم برای برنامهریزی سفر به ترکیه میپردازیم.

 

کشور ترکیه

 

نام شناسی

نام انگلیسی ترکیه Turkey که امروزه به جمهوری ترکیه اعمال میشود، از لحاظ تاریخی (از طریق Turquie در فرانسوی باستان) از لاتین قرون وسطی، Turchia, Turquia گرفته شدهاست. این نام نخستین بار در انگلیسی میانی با عنوانهای (Turkye , Torke، بعداً Turkie , Turky) به گواهی جفری چاوسر ثبت شدهاست.

فرهنگ ترکیه شامل فرهنگها و آیینهایی به شدت متنوع و ناهمگن است که از غرب آسیا، آسیای میانه، اروپای شرقی و سنتهای قفقاز گرفته شدهاست. بسیاری از این سنتها در ابتدا توسط امپراتوری عثمانی، یک کشور چند قومی و چند مذهبی گرد هم آمده بودند.

فرهنگ

ترکیهٔ نوین در حال سرمایهگذاری بر بخشهایی است که به جهانیسازی کشور کمک میکند. برای مثال، بخشهای هنری و معماری مورد توجه ترکیهٔ نوین بودهاند. نخبگان کشور در تلاش بودهاند تا کشور با سرعت بیشتری فرهنگ غربی را بپذیرد با این حال، فرهنگ ملی، بومی و مذهبی کشور را نیز حفظ کردند. به شکل کلی، حکومت ترکیه در تلاش بودهاست تا ملیگرایی و فرهنگ ملی را تقویت و در کنار آن به جهانیسازی کشور بپردازد.

جاذبههای تاریخی ترکیه

ایاصوفیه

یکی از مشهورترین بناهای تاریخی جهان، ایاصوفیه در استانبول است. این بنا ابتدا به عنوان کلیسا ساخته شد، سپس به مسجد تبدیل شد و اکنون به عنوان موزه فعالیت میکند. ایاصوفیه نمونهای خیرهکننده از معماری بیزانس است که با گنبد عظیم و نقوش دیواری زیبا، هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب میکند.

 

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی یکی دیگر از بناهای نمادین استانبول است. این مسجد در قرن هفدهم ساخته شده و با شش مناره و گنبدهای متعدد خود، یکی از برجستهترین نمونههای معماری اسلامی است. فضای داخلی مسجد با کاشیهای آبی رنگ تزئین شده که به آن جلوهای ویژه بخشیده است.

پاموککاله

پاموککاله که به "قلعه پنبه" نیز معروف است، یک پدیده طبیعی منحصر به فرد است که از تراورتن تشکیل شده است. حوضچههای پلکانی سفید رنگ این منطقه که از آبهای گرم طبیعی پر شدهاند، منظرهای بینظیر و دیدنی را ایجاد کردهاند. این مکان نه تنها به خاطر زیبایی طبیعیاش، بلکه به دلیل خواص درمانی آبهای گرم آن نیز مشهور است.

اِفِسوس

افسوس یکی از بزرگترین و بهترین شهرهای باستانی حفظ شده در جهان است. این شهر که زمانی پایتخت استان رومی آسیا بود، دارای ویرانههای معابد، حمامها، کتابخانهها و خانهها است. بازدید از افسوس مانند سفری به گذشته است که شما را با شکوه و جلال دوران باستان آشنا میکند.

 

تروا

تروا محل جنگ تروا است که یکی از مشهورترین داستانهای اساطیری یونان است. این سایت دارای بقایای شهر تروا و همچنین موزهای است که آثار کشف شده در این مکان را در خود جای داده است. بازدید از تروا فرصتی منحصر به فرد برای آشنایی با تاریخ و اسطورههای کهن فراهم میکند.

نکات مهم برای برنامهریزی سفر به ترکیه

بهترین زمان برای بازدید

بهترین زمان برای بازدید از ترکیه بهار (آوریل-مه) یا پاییز (سپتامبر-اکتبر) است که هوا ملایم و جمعیت گردشگران کمتر است. این فصول بهترین فرصت را برای لذت بردن از جاذبههای طبیعی و تاریخی ترکیه فراهم میکنند

 

ویزا و مدارک مورد نیاز

برای ورود به ترکیه به ویزا نیاز دارید، مگر اینکه از کشوری باشید که معافیت ویزا دارد. میتوانید به صورت آنلاین یا در سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود برای ویزا درخواست دهید. اطمینان حاصل کنید که پاسپورت شما حداقل شش ماه اعتبار دارد.

 

پول رایج

پول رایج ترکیه لیر ترکیه (TRY) است. میتوانید در صرافیها، بانکها و برخی هتلها لیر ترکیه را با ارز خود مبادله کنید. همچنین، کارتهای اعتباری به طور گستردهای پذیرفته میشوند و دستگاههای خودپرداز در اکثر مناطق شهری و توریستی در دسترس هستند

 

زبان و ارتباطات

زبان رسمی ترکیه، ترکی استانبولی است. با این حال، انگلیسی به طور گسترده در مناطق توریستی صحبت میشود. یادگیری چند عبارت پایه به زبان ترکی میتواند تجربه سفر شما را بهبود بخشد و تعامل با مردم محلی را آسانتر کند.

 

فرهنگ و آداب و رسوم

ترکیه کشوری اسلامی است و باید در لباس پوشیدن و تعامل با مردم محلی این نکته را در نظر داشت. در بازدید از مساجد و اماکن مذهبی، باید پوشش مناسب داشته باشید و احترام به آداب و رسوم محلی را رعایت کنید.

 

امنیت و ایمنی

ترکیه به طور کلی کشوری امن برای سفر است. با این حال، مانند هر کشور دیگری، باید احتیاطهای عادی را انجام دهید تا از خود در برابر جرم و جنایت محافظت کنید. از حمل و نقل عمومی مطمئن استفاده کنید و از مناطق پرخطر اجتناب کنید.

جاذبههای دیگر ترکیه

 

کاپادوکیا

کاپادوکیا با مناظر بینظیر و ساختارهای سنگی منحصر به فرد، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ترکیه است. بالونسواری بر فراز این منطقه تجربهای فراموشنشدنی است که نباید از دست داد.

 

 

آنتالیا

آنتالیا با سواحل زیبا و آب و هوای مطبوع، مقصدی عالی برای دوستداران دریا و آفتاب است. این شهر همچنین دارای مراکز تاریخی و بازارهای سنتی است که میتوانید از آنها لذت ببرید.

 

بورسا

بورسا که به عنوان "شهر سبز" شناخته میشود، با چشمههای آب گرم و معماری عثمانی، مقصدی آرامشبخش برای استراحت و تفریح است. همچنین، کوه اولوداغ در نزدیکی بورسا یکی از بهترین مکانها برای اسکی در زمستان است.

 

خرید بلیط هواپیما از پروازیاب 24

بسیاری از مسافران هستند که همچنان تمایل به خرید بلیط هواپیما به صورت حضوری را دارند تا خیالشان از بابت شرکت و اصالت بلیط و سفر راحت باشد. اگر ساکن شهرهای شلوغ و بزرگ باشید، خرید حضوری می تواند وقت و هزینه زیادی از در مسیر ترافیک و غیره هدر دهد. به همین دلیل پروازیاب 24 همچنان خرید اینترنتی بلیط هواپیما را پیشنهاد می کند تا دردسر و دغدغه کمتری را متحمل شوید.  همچنین گزینه پر مخاطب و محبوب خرید اینترنتی بلیط هواپیما را نیز می توانید از سایت پروازیاب 24 داشته باشید.

 

 

date_range شنبه 05 خرداد 1403 remove_red_eye 309 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09208704900
05131838
پرواز خارجی
09208704900
05131838
اتوبوس
09208704900
05131838
ویزا
09208704900
05131838
ثبت نظر
chat 0