{{ctrl.notification}}
اطلاعاتی فوق العاده از ارگ کریم خان که باید بدانید

 اگر از هر ایرانی در مورد جاذبه های تاریخی ایران بپرسید حتما نام ارگ کریم خان را خواهید شنید. این ارگ اثری بزرگ و باشکوه است که بخش مهمی از تاریخ ایران را تشکیل میدهد و آن را در قالب داستانی مصور روایت میکند. در سفر به شیراز بازدید از این جاذبه باشکوه و ارزشمند را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم شمارا بیشتر با این بنای تاریخی آشنا کنیم. با ما  همراه باشید.

 

 تاریخچه ارگ در دوره های مختلف تاریخی

ارگ کریم خان زند کجاست؟


خرید بلیط هواپیمای مشهد شیراز از پروازیاب 24


 1-  سلسله زندیه
 
شهر شیراز پس از فروپاشی سلسله افشاریه  و پس از ظهور سلسله زند  به عنوان پایتخت سلسله زندیه انتخاب شد. سپس ارگ کریم خان به مدت یک سال توسط برجسته ترین معماران با استفاده از بهترین مصالح موجود در آن زمان به  دستور کریم خان زند ساخته شد و به  محل سکونت و حکومت کریم خان زند (وکیل الرعایا) در زمان زندیه تبدیل شد.
 

2- سلسله قاجار
 
پس از روی کار آمدن سلسله قاجار در حکومت آقا محمدخان قاجار، این ارگ به عنوان مقر حکومت حکام محلی انتخاب شد. در زمان قاجاریه، ارگ کریم خان تخریب و مورد هجوم حاکمان قرار گرفت. آنها از سلیقه شخصی خود برای تخریب بخش هایی از  فضاهای داخلی و معماری طراحی شده با اصول و هماهنگی های قابل توجه در حین ساخت استفاده کردند.

 3-سلسله پهلوی
 
ارگ کریم خان در زمان پهلوی به زندان شهربانی تبدیل شد و در نتیجه خسارات زیادی به ارگ کریم خان وارد شد. فضاهای بزرگ به سلول های زندان تقسیم می شد. سرانجام در سال 1350 ارگ کریم خان به اداره فرهنگ و هنر واگذار شد و به عنوان دفتر فنی حفظ آثار باستانی در نظر گرفته شد. ارگ کریم خان با شماره ثبت 918 در سال 1351 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت  رسیده است.

 بازسازی ارگ کریم خان

ارگ کریم خان زند کجاست؟


خرید تور مشهد هوایی_زمینی_پروازیاب24

 

 ارگ کریم خان تقریبا  پس از سال 1355 به هویت اصلی خود یعنی یک اثر ملی و باستانی بازگشت. بخش هایی از ارگ نیاز به مرمت جدی و دقیق داشت و زمان زیادی برای آن در نظر گرفته شده است. بخشهایی مانند پنجره ها، نقاشی ها، دیوارها و برخی  جزئیات تزئینی تاکنون تعمیر شدهاند.
 

معماری اصیل ارگ کریم خان

ارگ کریم خان با مساحت و زیربنای 13 و 4 هزار متر مربع در شیراز واقع شده است. شیراز مرکز استان فارس است و این ارگ در مرکز میدان شهرداری قرار دارد. ارگ کریم خان در گذشته دارای کاربری مسکونی و نظامی بوده است. سبک معماری ارگ کریم خان «اصفهانی» و «درونگرا» است و قسمت مسکونی آن ایوان های متعددی دارد و اتاق ها همگی نقاشی شده و آبنماها و باغ  ها با دقت و ظرافت فراوان ساخته شده است.
 

 منطقه ارگ کریم خان

ارگ کریم خان زند کجاست؟


خرید اینترنتی بلیط هواپیما تهران به اهواز

 

 مصالح به کار رفته در این بنا عمدتا  آجر و سنگ بوده و در بیشتر قسمت های ارگ از سنگ مرمر ایرانی استفاده شده است. سه ضلع شمالی، جنوبی و غربی ارگ هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است و ضلع شرقی شامل حمام اختصاصی و برخی امکانات دیگر است. در چهار گوشه محوطه، برج های دیده بانی به ارتفاع 14 متر دیده می شود که در قدیم  برای مصارف نظامی استفاده می شده است. محیط ارگ از دیوارهایی به ارتفاع 12 متر تشکیل شده است.

 چرا ارگ کریم خان ذوزنقه ای شکل است؟

همانطور که قبلا ذکر شد در چهار گوشه ارگ کریم خان برج های دیده بانی وجود دارد که منظره زیبایی به این بنا بخشیده است. جالب است بدانید که در حین ساخت برج در قسمت شمال غربی ارگ متوجه شدند که این مکان برای این منظور نامناسب است و فشار زیادی به این قسمت از زمین وارد می شود به همین دلیل دیواره کناری به سمت بیرون متمایل شد تا برج در جای مناسبی ساخته شود و دقیقا   در تصویر هوایی ارگ کریم خان، شکل ذوزنقه ای آن مشخص است. همچنین برجی که در شمال غربی ساخته  شده کمی کج شده است که ناخواسته ما را به یاد برج پیزا می اندازد!

ارگ کریم خان زند کجاست؟


خرید بلیط هواپیما تهران شیراز با پروازیاب ۲۴

 

 داخل برج های ارگ  کریم خان چیست؟

برج های اطراف ارگ دارای سه طبقه مجزا بوده و برای عبور از آنها پله هایی تعبیه شده است. این برج ها بیشتر برای اهداف  نظامی استفاده می شدند. در طبقات برج ها دو اتاق وجود دارد، یکی برای استراحت سربازان و دیگری برای اسلحه.
 

تالارهای ارگ کریم خان

Karim Khan Citadel Halls


خرید بلیط هواپیما تبریز مشهد از پروازیاب 24

 

تالارهای ارگ ارسی هستند. ارسی به پنجره های چوبی گفته می شود که در آن از شیشه های رنگی استفاده می شود. سقف ها دارای  طاق نماهایی در داخل است که با گچ پوشانده شده و برای تزیین آن از نقاشی های صفوی استفاده شده است.
در قسمت بعدی  مقاله<<  اطلاعاتی فوق العاده از ارگ کریم خان  که باید بدانید!>> به بررسی حمام سنتی ایرانی، طب سنتی،اتاق  های ارگ کریم خان و ... می پردازیم. با ما همراه باشید.
 

خرید اینترنتی بلیط هواپیما  از پروازیاب ۲۴

با خرید اینترنتی بلیط هواپیما  از پروازیاب 24 می توانید از پشتیبانی 24 ساعته برخوردار شوید؛ همچنین برای پیگیری خرید بلیط هواپیما می توانید از منوی مربوط به پیگیری خرید در صفحه اصلی سایت، وضعیت بلیط خود را مشاهده و پیگیری نمایید. پروازیاب 24 همچنین با ارائه خدمات ویژه در زمینه تورهای داخلی و خارجی، سفری مقرون بصرفه برایتان به ارمغان خواهد آورد. همچنین می توانید از خدمات  فروش بلیط هواپیما، بلیط قطار، بلیط اتوبوس و حتی رزرو هتل در هر کجای دنیا نیز بهرمند شوید.

 
 

 

date_range یکشنبه 10 بهمن 1400 remove_red_eye 1411 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09208704900
05131838
پرواز خارجی
09208704900
05131838
اتوبوس
09208704900
05131838
ویزا
09208704900
05131838
ثبت نظر
chat 0